روشمند نمودن جریان طراحی گرافیکی
مطلب فوق توسط دوست بسیار عزیزم آقای مهندس رضا فیضی که یکی از بزرگترین طراحان گرافیک ایران بعنوان هدیه تولد یکسالگی وبلاگ سمیرامیس تهیه شده که از ایشون بسیار ممنونم و شما رو دعوت میکنم که این مقاله بسیار جالب رو که ترجمه مقاله یکی از بزرگان این رشته هست از دست ندید و اونرو حتما مطالعه کنید.
برخلاف دیگر هنرها طراحی وب فقط قلم و کاغذ و حرکت نیست! طراحان گرافیکی به بینندگان کمک میکنند تا پیامها را ببینند و به روند فروش یک کالا یا خدمات هم کمک می نمایند. طراحی برای یک کار با یک استراتژی ضعیف و یا بدون استراتژی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. برخلاف هنرهای تجاری طراحی گرافیکی رساندن نکات ریز و حساس را هم در بر دارد. ایجاد یک طرح سیستماتیک برای طراحی گرافیکی میتواند به طراحان کمک نماید تا به نتایج بهتری دست یابند. روشمند نمودن اشکال مختلف پروژه ها اعم از طراحی گرافیکی ، طراحی وب ، برنامه نویسی یا هر نوع دیگر موجب میشود کار سریعتر پیشرفته و محصول سازمان یافته و نتایج بهتری حاصل شود.
در زیر به پنج مرحله در پروسه طراحی گرافیکی اشاره می نماییم که ممکن است مایل باشید از آن ایده گرفته و یا آنرا گسترش دهید:
اول – جمع آوری اطلاعات ضروری
ممکن است شما وسوسه شوید در ابتدا به ساکن شروع به طراحی نمایید اما اول شروع به جمع آوری اطلاعات لازم بنمایید. بیشتر طراحان این اطلاعات را از مشتری بدست می آورند. همطراز پروژه تان گرداوری اطلاعات ضروری ، ضرورت خاص خود را دارد.
بیشتر مشتریها معمولاً به شیوه زیر خواسته خود را بیان می نمایند:
من یه پوستر می خوام که این محصول جدید منو معرفی کنه (به همراه مشخصات محصول)
ما این پوستر رو می خوایم در موقعیت الف و موقعیت ب به نمایش بگذاریم.
یه پوستر نیاز داریم که فروش کنه!
مشتری احتمالاً میرود که برای سفارشش آدرس تماس و مشخصات آماده نماید اما شما – طراح گرافیکی – هنوز چیزی در ذهن خود ندارید.
مخاطبین هدف
ممکن است که شما بخواهید با بررسی مکان ، محل و زاویه دید مخاطبین را مشخص نمایید اما بهترین انتخاب پرسش مستقیم از مشتری برای تعیین این زاویه دید است.
فقط بخاطر اینکه برای مثال پوستر قرار است در محوطه دانشگاه به نمایش دربیاید ما نباید استنباط کنیم که مخاطب همه دانشجویان دانشگاه هستند. آیا مشتری یک گروه خاص از دانشجویان یا جمعی با خصوصیت مشترک را در دانشجویان مدنظر دارد؟ دانشجویان طراحی؟ دانشجویان مهندسی؟ استادان و پرسنل؟
اطلاعات درباره گروه مخاطب باید رنج سنی ، موقعیت جغرافیائی ، علایق و خواست های خاصی داشته باشند.
بفهمید دقیقاً پیام چیست
برای تبلیغ دهندگان کالا «این را بخرید» انتهای جمله قصار یک تبلیغ نیست. از مشتری بپرسید محصول چگونه باید رسانده شود.از مشتری بپرسید آیا کالا به خدمات پس از فروش هم نیاز دارد و یا نکات خاصی برای حساس شدن در آن وجود دارد.
هر نوعی از طراحی چه یک لوگو باشد و چه یک پوستر یا یک تی شرت یا هر چیز دیگری نیاز به یک پیام برای رساندن دارد. قبل از رفتن به مرحله بعدی این پیام را دریابید.
احتیاجات تکنیکی
اگر میخواهید روی یک پوستر کار نمایید چه ابعادی ، چه رنگی و چند نسخه از آن باید تهیه شود، به عنوان یک طراح شما باید اول اساس قطعی کار را تعیین نمایید و بعد شروع به کار نمایید. فراموش کردن نکات کوچک به معنای دوباره انجام دادن بخشهای بزرگی از پروژه است و این به معنای فروش کمتر و درآمد کمتر. دقت کنید قبل از شروع فاز طراحی تمام این نکات کوچک و ریز را کشف کرده باشید.
بودجه و زمان
همچنین شما باید از میزان بودجه و زمان تحویل و دیگر محدودیتهای موجود در پروژه کاملاً با خبر شوید چون تأثیر خاص خود را در طرح های پیشنهادی خواهد گذاشت. باید امکان اجرا برای یک طرح مشخص شود مثلاً مشتریانی با یک مهلت اتمام بسیار اندک یا مشتریانی با یک بودجه خنده آور.
مطمئن شوید که بر سر ساختار هزینه ائی کار و زمان منطقی کار با مشتری به تفاهم کامل رسیده اید و درباره خواست های دیگر آنها کاملاً پرسش نمایید.می توانید یک نقل قول محکم یا یک مهلت کاری مناسب از پیش برای ارائه داشته باشید.
کار را روشمند نمایید
برای روشمند نمودن اولین ارتباط با مشتری بهترین گزینه یک جلسه سئوال محور خواهد بود. این کار میتواند بسیاری از مبانی کار را روشن نماید و از فراموش شدن بسیاری از مطالب مهم جلوگیری نماید.
شما همیشه میتوانید پرسشنامه را مختص پروژه تغییر دهید. امتیاز این کار در این است که شما برای هر مشتری جدید مجبور نخواهید بود تا مجدداً به سئوال های اساسی فکر نمایید. همچنین این کار میتواند این امتیاز را داشته باشد که بتوان مشتریان را در گروههای خاص کاری دسته بندی نمود و به الگوی خاصی در مواجه با آنها دست یافت.
ممکن است شما فکر کنید این مطالب مسائلی هستند که در حین اجرای کار باید آنها را بررسی نمود اما واقعیت این است که برای همه این مطالب میتوان قالب هائی تهیه نمود که در حین انجام کار فقط نیاز به اندکی تغییرات داشته باشند تا مخصوص به کار شوند. روشمند نمودن این کارها میتواند موجب انضباط و دقت بالا در اجرای این مرحله شوند.
اگر شما این قالبها را در حال حاضر برای خود مهیا ننموده اید بهتر است همین الان این کار را انجام دهید. درست است که این کار مقداری از وقت شما را خواهد گرفت اما در کل برای کارهای بعدی زمان زیادی را برای شما صرفه جوئی خواهد نمود. البته ممکن است در برخی از این موارد قالب هائی برای این روشها در اینترنت هم پیدا نمایید. فقط باید مطمئن باشید که این قابل ها مطابق با قواعد و قوانین کشور ما هم باشند و مفاد موجود در آنها در کشور و قانون ما هم ارزش اجرائی داشته باشند.
پیشنهاد
درباره پیشنهادات مساله اندکی متفاوت است. به هر جهت برای هر کار و به هر مشتری باید پیشنهاد مربوط و مخصوص خودش را ارائه نمود
یک طراح گرافیکی باید مراحل کار را برای مشتری خود با دقت توضیح دهد. درباره هزینه کار و مهلت انجام آن هم باید با دقت مطلب را تفهیم نماید. همچنین باید مطالب را بطور رسمی در بیاورد: مخاطبین ، واقعیت ، قابلیتها در عمل و امثال این ها. اینها کلیات همه پروژه ها هستند.
قالبها در این مرحله هم موجب صرفه جوئی در زمان می شوند
یک نقشه شخصی
نقشه شخصی شما میتواند شامل مقدار زیادی از پیشنهادها باشد اما به هر حال باید با نیاز های شما سازگار باشد.
برای مثال نقشه شخصی شما میتواند تمامی مراحل انجام کار را مطابق مهلتی که برای انجام کار وجود دارد زمان بندی نماید. پلن شخصی شما میتواند ایستگاه های مهلت انجام هر مرحله را مشخص نماید. میتواند شامل روزهائی که قبل شروع کار دچار آشفتگی ذهنی هستید ، زمانی که برای تهیه ابزار مورد نیاز کار لازم دارید زمان طراحی های مقدماتی ، طراح های نهائی و زمان اجرای کار اصلی باشد.
در این قسمت هم قالبها میتوانند نقش موثری را بازی نمایند. به کارهائی که برای همه پروژه ها بطور منظم و تکراری باید انجام داد فکر نمایید. یک پروسه قدم به قدم را طرح ریزی نمایید و در آن همه مطالبی را که باید انجام شود لحاظ نمایید. این کار احتمال فراموش شدن کارها را به حداقل می رساند.
بسیاری از طراحان فکر میکنند بعد از آشنائی با جزئیات کار بهترین کار مستقیم به سراغ طراحی رفتن است و این کار بهترین نتیجه بدیع را به بار خواهد آورد اما این میتوان موجب تحلیل توان طراحی هم بشود.
به زبان دیگر بدون قرار دادن زمانی برای الهام گیری و تحقیق ، پروسه طراحی در تکرار تبدیل به ارائه کارهائی با مفهوم تکراری خواهد گردید و شما بدون این مرحله از پروسه طراحی بمرور بازده کمتری خواهید داشت و کارهای شما شباهتهای عمقی زیادی با هم پیدا خواهد نمود که موجب کمتر شدن بازدهی کارهایتان خواهد گردید.
با گذاشتن زمانی برای الهام گیری و مرتب نمودن اندیشهها و القائیات ذهنی در مجموع پروژه شما سریعتر و بهتر پیش خواهد رفت.
الهام گیری اولین مرحله از پیدا کردن یک ایده برای طرح است. در زیر چند روش برای الهام گیری را بررسی می کنیم:
خواندن یک کتاب
بسیاری از طراحان مرحله الهام گیری را با خواند کتابهای دیگر طراحان و یا کتابهای مربوط به دیگر هنر ها شروع می نمایند. خیلی از مواقع دیدن تصاویر کاشی کاری های موجود در ساختمانهای تاریخی و یا نمونههای ارائه شده از طراحان دیگر در کارهایشان برای یک طراح ، معدنی از ایدههای نوین را به همراه خواهد داشت.جمله های موجود در کتابهای هنری و تصویر سازی از آنها میتواند به این روند کمک خوبی بنماید.
بازدید از موزه ها
و نه لزوماً موزه های طراحی! حتی یک موزه تاریخ طبیعی هم میتواند مکانی برای گرفتن الهامات بدیع باشد
نوشتن آزاد (بله دقیقاً نوشتن)
نوشتن بدون تفکر کردن یا نقشه کشی ذهنی هم همانند خواندن کتاب در زمانی که شما تصویر های ذهنی تان را بدون هیچ دخل و تصرفی بروی کاغذ می آورید میتواند منبعی برای دریافت الهامات ذهنی باشد. این راه بسیار خوبی برای جمع نمودن ایدههای شخصی تان و نتیجهگیری از آنهاست.
رهاسازی
آرامش و استراحت مثلاً پیاده روی یا تفریح یا یک پیک نیک میتواند شما را از اندیشههای قدیمی که موجب ماندن شما در این مکانی که اکنون هستید می شوند، جدا نماید.
این میتواند ذهن شما را باز کرده و باعث منحرف شدن افکار شما بطرف اندیشههای جدید بشود.وقتی این کار را برای مدتی اجرا نمودید میتوانید مجدداً بهمراه ایدههای بهتری به سراغ برنامه تان بروید.
اغتشاش فکری
اغتشاش فکری پروسه ائی است که میتواند ایدههای جدید و الهامات و سازمانبندی ها را به هم بیامیزد و در یک طرح ، ایده ، شیوه و یا عنصر یکی نماید به گونه ائی که مایل باشید آنرا در قسمتی یا همه طراحی تان پیاده نمایید.
شرح کوتاهی از لایه ها ، آزمایش رنگهای مختلف ، شماهای مختلف طرح های تایپوگرافی و حرکت در مسیرهای جدید طراحی نمایه ها ، همه و همه بخشی از این مرحله هستند. این مرحله کار را به مرزهای خلاقیت شما خواهد برد. این اتفاق در زمانی که ایدههای عمومی آماده تغییر به طرح هستند اتفاق خواهد افتاد.
تحقیقات
این مرحله ائی است که شما میخواهید بررسی نمایید که بهترین حالت طرح نهائی چگونه باید باشد. میتوانید در این مرحله کارهای قبلی را برای بررسی اینکه بهترین نتیجه کدام است بازبینی نمایید و یا خود آموزها و نمونههای تمرینی موجود در اینترنت را بررسی نمایید و ببینید کدام یک بیشتر به کار شما جلوه بهتری خواهد داد. این راه بسیار خوبی برای تجربه چیزهای جدید یا کامل نمودن طرح است.
چیزهای جدیدی یادبگیرید و از آنها در طراحی استفاده نمایید. و در انتهای این مرحله شما آماده خواهید بود تا یک پیش طرح آماده نمایید و برای بررسی با مشتری در میان بگذارید.
در انتها بازهم سعی کنید امکان ها و مسیرهای آزمایش نشده ائی را بروی طرحتان آزمایش نمایید
بسیاری از طراحان برای فاز بازبینی اهمیت چندانی قائل نیستند و فقط درصورتی که مشتری نکته سنجی به پستشان بخورد ممکن است مجدداً بروی کار بازبینی انجام دهند.
برای اجرای فاز بازبینی سختی چندانی وجود ندارد: طرح های اولیه تان و یا مانند بسیاری از طراحان چند طرح را برای انتخاب ، با مشتری در میان بگذارید. به مشتری اطمینان بدهید که میتواند از آنها قسمت هائی را با یک دیگر در بیامیزد و یا نظر خود را براحتی بیان نماید. ممکن است که مشتری نتواند درباره طرح شما و اصول طراحی لحاظ شده در طرح شما اظهار نظر نماید اما میتواند با گفتن جمله «یک چیزی باید تغییر نماید» احساسی را که طرح شما به یک شخص مرتبط با گروه مخاطب شما میدهد را به شما بگوید! اما سرو کله زدن با مشتری که فقط دلش میخواهد چیز متفاوتی داشته باشد اندکی مشگل خواهد بود.
نمونهها ، مثالها و توضیحات خود را با مشتری در میان بگذارید و آنچه را طرح شما به مخاطب القاء می نماید را هم برای وی توضیح دهید و از وی بخواهید اگر ایده یا الهامی در راستای طرح شما دارد برایتان بازگو نماید. در اینصورت راحتتر میتوانید با مشتری برخورد نمایید تا زمانی که وی هیچ اطلاعاتی از اصول و مسائل لحاظ شده و مهم در طراحیتان را نداند.
این قسمت از پروژه سخت ترین قسمت آن است و نیاز به دقت و توجه زیادی دارد اما روشمند نمودن این مرحله و تهیه یک قالب برای آنچه در این مرحله باید انجام دهید و یا توضیح دهید هم میتواند کمک زیادی به اجرای آن بنماید.
به هر جهت به خاطر داشته باشید که اعمال نظرات مشخص مشتری در شرایطی که این مرحله را بدرستی اجرا نمایید راحتتر از حالتی است که مشتری تمام طرح را نپسندد و مجبور باشید تمام مراحل را از ابتدا انجام دهید.
در انتها اینکه روشمند نمودن مراحل و صبحت از نحوه روشمند نمودن مراحل میتواند کمک بزرگی به اتخاذ روش شخصی برای شما و دیگر طراحان باشد اما بخاطر داشته باشید که بیان مطالب بالا و یا هر مطلب دیگری نباید موجب این بشود که شما قالبهای خود را ایجاد ننمایید و به همین بسنده نمایید و یا از خود بپرسید که کدام یک برای من بیشتر بدرد میخورد و یا چه چیزی برای سبک کاری من مفیدتر است.
بخاطر داشته باشید که در هر حال روشمند نمودن کار و اجرای کار در یک چهارچوب مشخص در نهایت موجب سرعت گرفتن مراحل کار و انجام آن به بهترین نحو ممکن خواهد شد.
حرکت سازماندهی شده در مسیر فرصت ها شیرازه تجارت است.
کلمات کلیدی: گرافیک، روانشناسی رنگ، اصول طراحی